Eerste 4 weken in Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Sophie Vissers - WaarBenJij.nu Eerste 4 weken in Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Sophie Vissers - WaarBenJij.nu

Eerste 4 weken in Melbourne

Door: Sophie Vissers

Blijf op de hoogte en volg Sophie

06 Maart 2016 | Australië, Melbourne

Xavier Rudd- Folow the sun 6-3-2016
Hallo allemaal !!
Aangezien ik er nu nog tijd voor heb, zal ik proberen een uitgebreid verhaal te vertellen over de afgelopen tijd. Ik verwacht dat ik het de komende weken drukker ga krijgen met verplichtingen en leuke dingen. Verplichtingen als school en een baantje, leuke dingen als activiteiten die bij clubs horen waar ik bij ga. Dus dit verhaal probeer ik als goedmakertje te gebruiken voor de waarschijnlijke afwezigheid van updates.

Laten we beginnen bij het begin: de vlucht. 12:45 vertrek vanaf Schiphol, boarden vanaf 12:00. Ruim op tijd waren we aanwezig met een delegatie aan mensen die kwamen uitzwaaien. Ik vloog namelijk met Daniek, een vriendin van mij, die ook in Melbourne gaat studeren. Haar gezin, mijn gezin, twee gemeenschappelijke vriendinnen en David & Anita(zij vlogen dezelfde dag terug naar Canada) waren er. We hebben nog wat gedronken met zijn allen en toen brak het moment van afscheid aan.  Toen Noortje zei dat ze moest huilen, brak ik ook maar gelukkig bleef de rest van de familie sterk en hebben we nog even ‘gehugged’ zoals mama en papa het noemen. Heel cool haha. Afscheid genomen, zo gezegd zo gedaan en hup het vliegtuig in. Tijdens de vlucht hebben we films gekeken, gegeten en proberen te slapen. We kwamen om 06:55 aan in Hong Kong met tijdsverschil dus gevoelsmatig gezien kwamen wij om middernacht aan. We moesten 17 uur in Hong Kong overbruggen. Vooraf leek ons dit erg leuk omdat we dan Hong Kong konden gaan verkennen. Dit pakte anders uit. Het was Chinees Nieuwjaar waardoor je verwacht dat het enorm druk is met allerlei leuke marktjes en blahblahblah. Al snel bleek dat we dit helemaal verkeerd hadden ingeschat. Het was rustig, bijna uitgestorven, op straat en geen kraampjes of wat dan ook wat zou moeten duiden op iets van een viering. Alleen in de tempels was het erg druk met mensen. Hier zijn we even geweest. Ook hebben we een moskee en een kerk bezocht. Dus toch een beetje een religieuze tour gedaan. Om 16:00 waren we al wel weer klaar met Hong Kong en zijn we terug gegaan naar het vliegveld waar we een film hebben gekeken. Om 00:00 weer het vliegtuig in. We kregen nog avondeten en zijn daarna in slaapgevallen. Om 12:30 kwamen we aan. Het temperatuurverschil was zoals te verwachten erg groot. In mijn joggingspakkie en met veel bagage (1 koffer, 1 backpack, 1 rugzak en nog een handtas) heb ik toen de warmte getrotseerd. De schade was alleen wat warme oksels en wat gepuff. We bereikten het hostel met een bus die we vanaf het vliegveld pakten en daar kwamen we rond 14:00 aan. Spullen weggezet in onze kamer en daarna zijn we Melbourne ingegaan. Beetje rondgestruind en als avondeten een hamburgertje gehaald. En heerlijk vroeg naar bed.:)

We hebben 1 week in het hostel, Home at the Mansion, gezeten. We zaten erg dicht bij het centrum dus daar waren we veel te vinden. Melbourne CBD, central business district, bestaat uit een aantal erg lange straten. Klinkt alsof je makkelijk je weg vindt maar ik vind het nog vrij moeilijk haha. Je kunt de tram nemen en er is zelfs een free tram zone dus dan is het gratis om te reizen met de tram. Heel handig voor een student. Een ander meisje uit Utrecht, Esmee, doet ook een exchange abroad semester in Melbourne en we hebben snel met haar afgesproken in Melbourne. De eerste week in Melbourne hebben we veel gewandeld, bezocht en de toerist uitgehangen. We zijn ook in het tweede weekend naar twee natuurparken geweest. Auto gehuurd met Marjolein(Nederlandse), Esmee en Daniek maar zelf niet gereden omdat je minimaal 21 moest zijn om auto te rijden. We zijn naar Weribee State Gorge geweest en daar hebben we gewandeld maar vooral heel veel gezweet. Die temperatuur, bergschoenen en een wandeltocht die bergop en bergaf gaat, is voor mij toch wel gelijk aan intensief sporten. Het was wel heel mooi en we konden aan het einde van de toch nog even zwemmen dus dat was een fijne beloning. We hebben geslapen in een dorpje dichtbij Grampians National park. Het was een heel klein dorpje met een aantal restaurantjes, klein supermarktje en een grote kampeerplaats. Wij sliepen in een hostel, Tom’s place al noemde ik het Tom’s palace. Heel leuk, klein, tikje kneuterig hostel wat aan een grasveld lag waar ik voor het eerst een kangaroo heb gezien. Nouja niet één maar meteen 42. Ze waren aan het grazen haha. Heel cool wel om zo dichtbij ze te kunnen komen. In het dorpje was een jazz festival aan de gang. Vooral veel oude besjes (haha voor de oude besjes die dit lezen: dit is niet negatief bedoeld) die er op afkwamen. De volgende dag zijn we naar Grampians National park gegaan. Met de auto zijn we naar verschillende uitkijkpunten, watervallen en startpunten van wandeltochten gegaan. Opnieuw kangaroo’s gezien en ook wat emu’s. Deze dag heeft mij denk ik een glimp gegeven van de Australische natuur en hoe mooi die kan zijn. Het was namelijk echt kei (kaiiiiiii) mooi. ’s Avonds in 3 uur weer terug naar Melbourne gereden en we lagen om 23:00 weer lekker in ons bedje.

In de tweede week begon de oriëntatie/introductie dagen. Twee dagen waarin je kennismaakt met de universiteit, Melbourne en je mede exchange abroad students. We werden opgedeeld in groepjes. Ik was een Steve Erwin. Je moest naar de Hoyts bioscoop in Melbourne Central. Een bioscoop in een winkelcentrum. Beetje gekke locatie voor de oriëntatiedagen maar ook wel leuk. We hebben allerlei presentaties en activiteiten gehad. Sommige waren wat saai maar over het algemeen kreeg je een leuke indruk van universiteit en Melbourne. Activiteiten als een amazing race (een soort van wedstrijd waarbij je de campus moest onderzoeken om vragen te beantwoorden) waren leuk om te doen omdat je de campus leerde kennen en de studenten. Ik ben ook mee geweest met een tripje naar de Great Ocean Road. In een bus met 20 mensen over de weg langs de kustlijn. Heel moooi. De twaalf apostelen gezien, je weet wel die rotsen in het water. Ook heb ik voor het eerst een koala gezien die ik vooral heel grappig vond. Ze zitten soms in een krampachtige houding aan een tak vastgeplakt en ze lijken een beetje op oude wijze mannetjes.

Na de week in het hostel heb ik samen met Daniek twee weken in een airbnb in Footscray, Melbourne, gezeten. De kamer was heel mooi net als het hele appartement en de eigenaresse, Ying, was heel aardig. Daniek had al redelijk snel een kamer gevonden en ik na een weekje zoeken gelukkig ook. Ik woon in een heel mooi oud huis op 93 Drummond Street. Ik kan in 10 minuutjes lopen naar mijn universiteit die midden in de stad zit. Ik deel de kamer met Anna, een Russisch meisje dat hier is om te werken. Er wonen in totaal 16 mensen in het huis. Leeftijden lopen uiteen net als de nationaliteiten en ene studeert en de andere werkt. Oja en er wonen twee huskies in dit huis. Tot nu toe bevalt alles mij wel aan dit huis dus dat is chill. Ik ben dit stuk nu ook in de huiskamer aan het typen .

Okeee… wat kan ik jullie nog meer vertellen. Een beetje over school dan maar? Ik heb al een week school achter de rug maar deze bestond vooral uit ik die de weg niet kon vinden en te laat kwam en introductie praatjes. Ik heb alleen maar eerstejaars vakken gekozen en deze zijn erg inleidend. Ik ga misschien nog wisselen van vakken. De leraren lijken allemaal erg enthousiast te zijn en ook veel meer in voor een grapje. De gebouwen van RMIT zijn heel mooi dankzij de technische achtergrond denk ik. Verder kun je ook bij allerlei clubjes van sport tot religie. Ik heb mij ingeschreven voor de outdoor club. Zij organiseren activiteiten als kanoën, klimmen, kamperen, hiken, etc. Beetje scoutingstijl en aangezien ik mijn bergschoenen heb meegenomen en toch al gewend ben aan al het zweten zal ik dit denk ik wel leuk vinden . Ook ga ik danslessen nemen, latin dance en contemporary dance. Surflessen wil ik misschien ook nemen, ligt er aan hoe duur het is.

Verder wil ik hier nog een fiets gaan aanschaffen zodat ik een beetje de stad en wat andere wijken kan verkennen. Ook moet ik nog mijn RSA certificaat gaan halen. RSA: Responsible Serving of Alcohol. Het komt er op neer dat je dan weet dat je dronken mensen geen alcohol moet geven. Om dat zwart op wit te hebben, moet je een 4 uur durende cursus volgen, een toets maken en 40 dollar betalen. Nouja wat moet dat moet en ik wil graag een baantje in de horeca, dus het moet. Verder heb ik al plannen gemaakt voor de midsemester break. Deze duurt van 24 maart tm begin april. Ik ga van 25 maart tm 5 april op vakantie. Haha ja al denken jullie je bent nu toch ook al een soort van op vakantie, er is in Australië zoveel te zien dat dit een goed moment is om op vakantie te gaan. Ik ga naar Whitsundays en naar Cairns met Daniek en Esmee. Gek wel want dan is school nog niet eens een maand begonnen maar wel heel leuk om weer wat meer van het land te zien.

Nu een beetje over Melbourne zelf: het CBD is heel druk en er is altijd wel wat te doen. Federation Square is hier een goed voorbeeld van, een plein wat draait om cultuur. Veel subways, veel aziatisch voedsel en veel junkfood maar ook veel leuke eettentjes maar dan moet je even wat beter zoeken. Er is ook een china town. Één keer in de week is er ook een hele grote markt die tot ’s avonds laat duurt en waar je eten van de over de hele wereld kunt halen. Het heet de Queen’s Victoria Market. Ik ben er drie keer geweest en ik heb er tot nu toe Gyros, poffertjes, dumplings, gefrituurde calamaris en een aardappelen met spek en kaas op. Ja als ik er kom eet ik gemiddeld meer dan 1 maaltijd. Er spelen dan ook bandjes en er zijn straatoptredens. Straatoptredens zie je heel veel in het centrum. Het verschil tussen het centrum en de coole wijken erom heen is heel groot naar mijn mening. De coole wijken (Carlton, Fitzroy, Brunswick, Footscray, St. Kilda) zijn veel rustiger. Soms als ik hier rondloop voelt het een beetje of ik in een badplaats ben of dat het zondag is. Heel fijn wel hoor. Er zijn hier ook veel parken wat ook fijn is om een beetje schaduw en rust op te zoeken op een drukke hete dag. Want wat kan het hier heet worden of had ik al gezegd dat ik mij hier een partij afzweet?!?!? Het komt heb ik gehoord doordat de wind van het noordwesten komt en heel warm is dus deze krikt de gevoelstemperatuur nog eens 10 graden op.

Vandaag is het zondag dus de laatste dag van mijn weekend. Ik ga wat praktische dingen doen en daarna naar een bbq van Vera (zij heeft al een half jaar in Melbourne gezeten en neemt nu afscheid middels deze bbq, ik ken haar uit Utrecht). Gisteren naar een hiphop geweest wat leuk was maar vooral wanneer nummers van Souljaboy en Drake werden gedraaid maar helaas had de dj een voorkeur voor Kanye. Morgen weer school en ga ik starten met danslessen, latin dance  en daarna zien we wel weer. Leuk als je het leuk vond om dit te lezen Ik kan niet beloven wanneer en of ik überhaupt nog een zelfde soort verhaal ga schrijven. Het duurt me net iets te lang. Ik ben hier namelijk al weer 2 uur mee bezig geweest, vraag mij niet hoe ik dat voor mekaar krijg.
Lieve groetjes van mij !
Cheers ! (typisch Australisch)
ps. alle vierkantjes zijn lachende smileys maar ik ben te lui om de vierkantjes eruit te halen en te veranderen dus vandaar deze ps. Ik heb dit stuk eerst in word getypt namelijk.

  • 09 Maart 2016 - 14:52

    Mariëtte:

    hoi Sophie,
    zoals je ziet, heb ik het verslag toch gevonden. Fijn om te lezen, dat je het goed stelt in Melbourne!
    groetjes en dikke kus, mama

  • 13 Maart 2016 - 17:25

    Tante Wijnanda:

    Hallo Sophie,
    Net met jullie mam aan de koffie gezeten en gehoord dat je een verslag had geschreven.
    Thuis natuurlijk even opgezocht en na wat speurwerk gevonden.
    Doet mij een beetje denken aan de tijd dat Frank in Australië was, hij hield ook op deze site een verslag bij.
    En inderdaad een héél werk denk ik en niet iets voor iedere week.
    Ik heb het met plezier gelezen, zal het proberen bij te houden.
    Mooie foto's en wat een natuur!
    Prachtig om te zien.
    Sophie heel veel studie en vrije tijd plezier, veel mensen ontmoeten en genieten van de temperatuur zo las ik.
    Groeten Tante Wijnanda.

  • 07 April 2016 - 21:11

    Ome Fons:

    Leuke foto's. Niet te veel lachen dan geloven we niet meer dat het echt leuk is. Veel skippy's , mooie watervallen en vergezichten.

    Groeten Ome Fons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sophie

Sophie, 20 jaar oud, Nederlandse, studente, exchange abroad Melbourne.

Actief sinds 06 Maart 2016
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 2076

Voorgaande reizen:

07 Februari 2016 - 31 Augustus 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: